Виступ міністра фінансів Наталії Яресько на засіданні Уряду за участі Президента України 8 вересня 2015 року

9/8/15

Шановний пане Президенте, пане Прем’єр-міністре, пане Голово Верховної Ради,
Шановні колеги і журналісти,
Дорогі українці,

Надання підтримки нашим громадянам у скрутні економічні часи є обов’язком нашого Уряду. Саме тому останні кілька місяців ми активно шукали можливості для прискорення підвищення соціальних стандартів. І за результатами наполегливої роботи, ми знайшли таку можливість.

За результатами виконання державного бюджету на 2015 рік, Уряд пропонує Верховній Раді Україні провести заплановане на поточний рік підвищення соціальних стандартів не з 1 грудня, як це передбачено бюджетом, а вже з 1 вересня цього року.

Таке підвищення допоможе покращити соціальний захист найбільш вразливих верств населення, що найбільш постраждали від девальвації та інфляції у минулому та поточному році. Завдяки підвищенню соціальних стандартів, ми посилимо захист близько 12 млн наших громадян. Також такий крок дозволить надати позитивний імпульс для внутрішнього споживання, а відтак – і для відновлення економіки України.

Тяжка економічна ситуація в нашій країні ще не закінчилася. Проте завдяки активним зусиллям Уряду, нам вдалося стабілізувати економічну та фінансову ситуацію у країні, та отримати не емісійні джерела для такого прискорення.

Як засвідчують останні дані, наразі ми маємо:

- зменшення темпів інфляції;
- уповільнення темпів падіння економіки;
- збереження стабільного курсу валюти протягом вже півроку;
- підвищення резервів Національного банку;
- більш оптимістичні, ніж планувалося, показники виконання державного та місцевих бюджетів. Вперше за останні кілька років повністю та вчасно фінансує всі заплановані державні видатки.

Протягом 8 місяців цього року ми багато зробили задля цієї стабілізації та появи позитивних трендів.

Зокрема, як зазначив пан Президент, ми домовилися та успішно впроваджуємо програму співробітництва з МВФ, яка забезпечила нашу країну фінансовою підтримкою в обсязі 17,5 млрд доларів, з яких отримано вже 6,7 млрд дол. Ця програма, в свою чергу, відкрила нам двері до іншої двох- та багатосторонньої міжнародної фінансової підтримки, в тому числі США, ЄС, Німеччина, Японія, ЄБРР, СБ.

Ми також дотримувалися правильної фіскальної політики, Уряд був дуже ощадним та економним в своїх викатках, та вів активну боротьбу з махінаціями в податковій сфері. Як заявив раніше Прем’єр-міністр, лише запровадження електронної системи адміністрування ПДВ у липні дало змогу зменшити рівень махінацій, та, відповідно, збільшити надходження до бюджету, до 2 млрд гривень.

Нарешті, ми зробили ще один дуже важливий крок, що додав нам впевненості у позитивних тенденціях. За результатами вкрай складних переговорів з нашими приватними кредиторами, деякі з яких управляють активами у 10 разів більше, ніж розмір всієї економіки України, ми все ж змогли домовитися про списання та реструктуризацію державного та гарантованого боргу.

Це заощадить нам до 4 млрд доларів, чи близько 80 млрд гривень, на протязі наступних років. Це гроші, які нам ніколи не треба буде повертати. Це значно покращить платоспроможність країни та її платіжний баланс, та зменшить тягар на економіку, яку ми відновлюємо сьогодні. Підкреслю, що без цього списання нам потрібно було б сплатити за наступні роки не лише цю сумму, але також близько 5,2 млрд долари додаткових платежі по обслуговуванню цієї суми.

Терміни погашення тієї частини боргу, що не буде списано, будуть перенесені з 2015-2023 років на 2019-2027 роки. Тобто Україна не буде сплачувати основну суму боргу до 2019 року. Це додаткові 4 роки на відновлення та розвиток нашої економіки. Середня ставка за запозиченнями складатиме 7,75% річних

Найважливіше – це те, що нам вдалося домовитися про такі умови реструктуризації, не запроваджуючи мораторій на сплату по зовнішніх боргах, що в умовах високої волатильності зовнішніх ринків, мало б значні ризики для тієї макроекономічної та фінансової стабілізації, якої ми щойно досягли. Лише менше третини країн змогли домовитися щодо реструктуризації боргу, не оголошуючи дефолту.

Отже, наша угода про реструктуризацію стала справжнім успіхом.

Завдяки тому, що ми змогли добитися поступок від кредиторів, наша країна отримає значне фінансове полегшення, та зможе швидше повернутися до нормального економічного життя. У відповідь на цей крок Україна випустить державні деривативи, тобто нові цінні папери, прив’язані до показників зростання ВВП.

Україна не буде здійснювати жодних платежів по державному деривативу до 2021 року, і якщо реальний приріст ВВП становить менше 3%. Після цього ми будемо платити, лише якщо ВВП України становитиме більше 125 млрд. дол. США, або в півтори рази більше за сьогоднішній ВВП.

Таким чином, наша економіка має 10 років для виходу на новий якісний рівень ВВП для продовження сталого росту.

Ці цінні папери – це механізм зацікавлення кредиторів у відновленні України та додатковим інструментом залучення іноземних інвестицій в нашу економіку.

Дуже важлива деталь:

• Списання боргу є безумовним і відбувається зараз
в той же час
• Отримання кредиторами компенсуючих платежів є умовним і можливо дорівнюватиме нулю.

Базовий прогноз МВФ щодо темпів розвитку економіки України – 4% на рік. Новітня економічна історія України демонструє, що лише у 9 з 24 років зростання її ВВП перевищувало 3%.
Слід зазначити, що при такому сценарії наш ВВП зросте з теперішніх 84 млрд дол. США до 600 млрд дол. США в 2040 році. А це – рівень добробуту такої країни як Швейцарія.

Також, якщо взяти за основу базовий сценарій МВФ реального росту українського ВВП 4% кожний рік до 2040 року, то сума наших платежів буде меншою ніж вартість списання боргу (з урахуванням можливих відсотків).

Таким чином, це ситуація win-win і для нашої країни, і для кредиторів. Завдяки нашій Угоді Україна отримає значне фінансове полегшення, та зможе швидше повернутися до сталого економічного життя. І якщо завдяки цьому вже за п’ять років економіка України зможе щорічно зростати на 4-5 чи навіть більше відсотків, платежі по деривативах не матимуть значного впливу на економіку.

Більше того, завдяки таким умовам кредитори будуть зацікавлені у зростанні нашої країни, а отже будуть більше інвестувати у розвиток економіки, про що вже заявив Спеціальний комітет кредиторів після нашої домовленості.

З заявами на підтримку нашої домовленості виступив МВФ, ЄБРР, Уряди США, ЄС, Німеччини, Великобританії та інших держав.

Проте, для отримання вищезазначеного списання боргу та можливості для відновлення нашої економіки, треба зробити ще два важливих кроки:

Умови реструктуризації мають бути схвалені власниками кожної серії облігацій, включених до процесу реструктуризації, підчас проведення окремої юридичної процедури.

А перед цим, Верховна Рада має ухвалити наступні законопроекти:

1. Змінами до Бюджетного кодексу буде :

• врегульовано питання випуску, обслуговування та погашення державних деривативів;
• визначена пріоритетність реструктуризованих боргів щодо боргів, які не прийняли участь у запропонованій борговій операції.

2. Змінами до Закону України “Про цінні папери та фондовий ринок” передбачено запровадження нового виду цінного паперу – “державний дериватив”.

3. Змінами до Податкового кодексу передбачені правила оподаткування доходів платників податку, які є позичальниками за зовнішніми запозиченнями, гарантованими державою.

Зазначені законопроекти узгоджені зі Спеціальним комітетом кредиторів.

Тому я прошу підтримати, опрацювати та передати на розгляд до Верховної Ради зазначені закони, які є невід’ємною важливою складовою успіху наших колективних зусиль у реструктуризації боргу та поверненню України до економічного зростання.

Я хочу підкреслити, що саме завдяки реструктуризації та нашій фінансовій політиці, наприкінці серпня ми склали до купи всі пазли, що засвідчують, що ситуація в економіці Україні нарешті є стабільною, а позитивні тенденції, в тому числі у виконанні державного бюджету – не є випадковістю.

Тому, проаналізувавши сьогоднішні найбільш критичні пріоритети країни, ми прийняли рішення, що додатковий ресурс, який зміг отримати Уряд завдяки своїй політиці на протязі цього року, ми спрямуємо на прискорення підвищення соціальних видатків. Ми знайшли баланс між здоров’ям державних фінансів та підтримкою найменш забезпечених верств населення, що підкріплено показниками економіки. Пряме завдання держави – це якраз захист та підтримка тих, кому сьогодні вона потрібна найбільше.

Ви можете виділити цікаві вам фрагменти тексту, які будуть доступні по унікальному посиланню в адресній стрічці браузера.

Виділити