Промова Міністра фінансів Олександра Данилюка на Щорічних зборах Європейського банку реконструкції та розвитку

5/18/16

Виступ Міністра фінансів під час Інвестиційної презентації України “Альтернативи реформам немає”


Пані та панове, перш за все, дозвольте мені подякувати за можливість сьогодні тут разом з Вами. Від імені Уряду України я хотів би висловити подяку за Вашу підтримку для моєї батьківщини. Ваша допомога та увага до України є життєво важливою для нашої країни.

Останнім часом відбувалось чимало дискусій про економічні перспективи України. Дехто каже, що наша «склянка» є наполовину порожньою. Дехто каже, що вона наполовину повна. Я працюю на посаді Міністра Фінансів вже 5 тижнів і пропоную Вам забути про цю саму «склянку» та зосередитися на її змісті.

Наразі Україна має дві головні проблеми. По-перше, це російська агресія. По-друге, це корупція.

Незважаючи на ці всі проблеми, громадяни України мають велике бажання змінити країну. Я теж цього хочу.

Першим кроком до вирішення проблеми є її обговорення. Дозвольте мені стисло нагадати, що вже було зроблено нами після перемоги Майдану.

- Україні вдалося стабілізувати макроекономічну ситуацію, що є основою для зростання. Протягом лише одного року дефіцит державного бюджету були знижено на 80% до рівня 2,1% ВВП. Було стабілізовано курс національної валюти України.
- Ми ухвалили важке і, без сумніву, непопулярне рішення про підвищення тарифів на газ на 450%, аби покласти край масштабному розкраданню енергоносіїв. Окрім цього, у відповідності з нашими зобов’язаннями у рамках співпраці з МВФ, у минулому місяці ми оголосили про подальше підвищення тарифів на 100%. В результаті, ми знизили обсяги споживання газу в Україні на 20% у 2015 і знизили нашу залежність від постачання енергоносіїв з Росії.
- Ми розпочали масштабний процес дерегуляції. Наприклад, у сільському господарстві ми майже вдвічі зменшили кількість ліцензій для ведення господарської діяльності – з 56 до 30.
- Ми ліквідували недоліки у законодавстві, які дозволяли ухилятися від сплати податків, і запровадили електронну систему адміністрування ПДВ з метою припинення махінацій з відшкодуванням ПДВ.
- Ми очистили банківський сектор і прибрали з ринку понад 60 банків, які мали проблеми з ліквідністю (усього в Україні працюють 180 банків).
- Ми зробили важливі кроки для ліквідації корупційних схем шляхом запровадження електронного уряду та підвищення прозорості у роботі державних органів. Наразі в Україні є онлайн доступ до всіх державних реєстрів майна, даних про витрати державних органів, а також до усіх декларацій про доходи та майновий стан державних службовців. У цьому питанні Україна випереджає чимало країн Європи. Тепер кожний громадянин може щоденно відстежувати фінансові трансакції державних органів влади та державних підприємств.
- В Україні відбувся запуск електронної системи державних закупівель, яка допоможе платникам податків заощадити близько 2,3 млн. дол. США.
- Більш ніж у 20 містах України були створені підрозділи нової національної поліції, а до кінця червня кількість цих міст перевищуватиме 30. У Києві в органах внутрішніх справ було звільнено 80% вищого керівництва та 70% керівних працівників середньої ланки. Усі офіцери нової поліції отримали свої посади за результатами відкритого конкурсу.
- Новостворене Національне Антикорупційне Бюро вже провело розслідування понад 80 справ по запобіганню корупції, фігурантами яких є, зокрема, п’ять суддів, прокурор, високопоставлений державний службовець та ректор університету.

Завдяки цьому, майже після двох років рецесії, ВВП України виріс на 1,4% у останньому кварталі 2015 р. (у порівнянні з 3 кварталом 2015 р.), а МВФ прогнозує зростання ВВП України на 1,5% у 2016 р. Після 42 місяців постійного падіння промислове виробництво в Україні вперше виросло у лютому на 8%.

Не можна вирішити проблему, лише обговорюючи її. Врешті-решт, повинно бути знайдено і запропоноване рішення.

Протягом наступних 100 днів Уряд України планує втілити наступні реформи:

- починаючи з цього року, ми запроваджуємо трирічне бюджетне планування. Ми змінимо філософію державних витрат для бюджетних фондів. Кожний орган державної влади повинен буде сформулювати свою місію і надавати персоніфіковані послуги громадянам. Немає місії – немає фінансування;
- Міністерство фінансів стане локомотивом реформ. Ми будемо ініціювати радикальні зміни у сферах освіти, охорони здоров’я та соціального захисту і запропонуємо для них нові механізми фінансування;
- ми переглянемо роботу податкової поліції. Замість охорони законності у податковій сфері, вона перетворилася на одне з джерел корупції. Ми плануємо створити аналітичний орган у структурі Міністерства фінансів, завданнями якого стануть очищення системи, визначення пробілів у законодавстві та робота з найбільшими порушниками податкового законодавства;
- одним з ключових пріоритетів нашого Уряду є масштабна реформа Державної фіскальної служби включно з реформою податкових та митних органів, а також призначення нових керівників цих органів на основі відкритого конкурсу, боротьба з корупцією та спрощення норм законодавства. Ці питання входять до моєї компетенції, і я розпочну практичні зміни у цій сфері негайно. При цьому я приділятиму особливу увагу питанням спрощенню адміністративних процедур. Міністерство фінансів вповноважене затверджувати усі положення та норми, які ухвалюють податкові органи України. Ми переглянемо усі ці норми за участі бізнесу та громадян;
- щоб суттєво збільшити обсяг інвестицій в енергоефективність, Уряд за підтримки Європейської Комісії і Уряду Німеччини розробив Концепцію Національного Фонду Енергоефективності, яка є одним з найважливіших «стовпів» реформ. Фонд Енергоефективності слугуватиме платформою для фінансування численних програм енергоефективності. Очікується, що протягом наступних 20 років Фонд залучить інвестиції в обсязі до 40 млрд. євро.

Я розумію скептичне ставлення до нас з боку інвесторів. Протягом десятків років Ви чули багато гарних і правильних слів від офіційних представників української влади. Проте, я маю серйозні підстави стверджувати, що наразі ситуація є іншою:
- новий Уряд було сформовано внаслідок політичної кризи. Причиною кризи стала стагнація процесу реформ. Ми засвоїли цей урок. У нас є підтримка Президента, парламентської більшості та громадян;
- в Уряду є політична воля для реалізації реформ. Ми усвідомлюємо, що примарні реформи є неприйнятними для українського народу;

Моя країна потребує не лише інвестицій. Ми потребуємо Вашого досвіду, Вашої допомоги та Вашої присутності.

Я приїхав сюди вчитися. Але також, я приїхав сюди, щоб нагадати Вам про Україну. Ми представляємо країну, в якій мешкають 43 млн. освічених, щирих та працелюбних громадян. Ніде в Європі Ви не знайдете країну з подібним потенціалом для зростання.

Наразі ціна «вхідного квитка» для розвитку бізнесу в Україні є низькою як ніколи. Реформи, які ми плануємо реалізувати, допоможуть Вам першими скористатися нагодами, які дасть наздоганяюче зростання нашої економіки.

Уряд розпочинає масштабний процес приватизації, який відбудеться за зрозумілими, справедливими та прозорими правилами. Ми ухвалили стратегію реформи державних банків, а протягом кількох наступних місяців Верховна Рада ухвалить відповідне законодавство для початку реалізації цього процесу. Одним з основних пунктів цієї стратегії є адаптація системи корпоративного управління до рекомендацій ОЕСР. Цей крок допоможе зробити банківський сектор більш стабільним, покращить показники роботи банків та сприятиме їх позитивній оцінці з боку потенційних інвесторів.

У зв’язку з цим я радий повідомити, що ми плануємо приватизувати наші державні банки до кінця 2019 р.

Наш Уряд прагне довести, що за кожним нашим словом стоять конкретні справи.

Ми раді бачити Вас в Україні.

Ви можете виділити цікаві вам фрагменти тексту, які будуть доступні по унікальному посиланню в адресній стрічці браузера.

Виділити