Міністр фінансів О.Данилюк: «Завдяки монетизації субсидій ми контролюємо кожну гривню, перераховану з державного бюджету у 2018 році за пільги і субсидії населенню, і не дозволимо повернути непрозорі схеми попередніх років»

3/7/18

«За рахунок нового механізму монетизації субсидій ми контролюємо кожну гривню, перераховану з державного бюджету у 2018 році за пільги і субсидії населенню, і не дозволимо повернути непрозорі схеми, які діяли у попередні роки». Про це заявив сьогодні Міністр фінансів Олександр Данилюк.

За словами Міністра фінансів, наразі ведеться скоординована кампанія щодо дискредитації нового прозорого механізму субсидіювання, який був підтриманий Урядом, незалежними експертами та всіма сторонами процесу монетизації субсидій. Для цього часто використовується маніпулювання цифрами і перекручування інформації, нібито новий механізм вигідний в першу чергу облгазам, що є нісенітницею та абсолютно не відповідає дійсності. Зокрема тому, що за новим механізмом облгази не можуть використовувати кошти на інші цілі, а лише для сплати за газ і за транспортування газу групі компаній НАК «Нафтогаз України» та сплату грошових зобов'язань з податків, зборів і платежів до державного бюджету.

Уряд та Міністерство фінансів вважають неприпустимими спроби повернення до старої, непрозорої та неефективної системи клірингових взаєморозрахунків по субвенції на надання пільг і субсидій.

Для Уряду є принципово важливо, щоб кожна гривня бюджету використовувалась ефективно. Тому проводиться постійний моніторинг нової системи розрахунків за субсидіями, що була запроваджена з 1 січня 2018 року.

Мінфін регулярно публікує інформацію щодо проведених розрахунків по субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг і житлових субсидій населенню.

Зокрема, протягом січня-лютого 2018 року на пільги та субсидії населенню перераховано 18,3 млрд. грн., в тому числі, за:

  • електричну енергію – 1 124,1 млн.грн. (6,1%);
  • природний газ – 10 853,7 млн.грн. (59,1%);
  • теплопостачання – 4 725,4 млн.грн. (25,7%);
  • водопостачання і водовідведення – 539,5 млн.грн. (2,9%);
  • квартирну плату та інші послуги – 1 118,4 млн. грн. (6,1%), в тому числі ОСББ / ЖБК на їх рахунки в банківських установах – 461,6 млн. грн.

Із 18,3 млрд. грн. до державного бюджету у вигляді податків вже повернуто 5,4 млрд. грн. Ще 1,8 млрд грн. знаходяться на рахунках електронного адміністрування ПДВ (всього 40% від обсягу субвенції).

На рахунках місцевих бюджетів та управлінь соціального захисту – 1 млрд.грн. (5%).

При цьому, станом на 01.03.2018 на рахунках суб’єктів господарювання, відкритих у Держказначействі, - НАК «Нафтогаз України» - знаходиться 6,8 млрд.грн. (37%).

Інші суми субвенції перераховані безпосередньо суб’єктам господарювання за поставлену електричну енергію на рахунки, відкриті в Ощадбанку.

Водночас, розрахунки між суб’єктами господарювання - це справа безпосередньо суб’єктів. Тому питання врегулювання заборгованості між НАК «Нафтогаз» і облгазами – це виключно їх господарські відносини.

«Заборгованість за газ утворювалась і накопичувалась роками, і це питання не механізму монетизації, а саме тривалої відсутності довіри на ринку між учасниками та існування непрозорих схем. Але ми не допустимо, щоб борги за газ і власна неефективность деяких суб’єктів покривалась субсидіями, тобто за рахунок платників податків», - підкреслив Олександр Данилюк.

При цьому нагадуємо, що у 2017 році, коли ще застосовувався механізм клірингових розрахунків, в опалювальний сезон проходили значні суми по клірингових взаєморозрахунках при відсутності податкових зобовязань у НАК «Нафтогаз».

Як наслідок, вже з початку 2018 року утворилася переплата з податків у ПАТ «Укргазвидобування» в обсязі 5,2 млрд. грн. за взаєморозрахунками 2017 року.

Через це, незважаючи на запровадження монетизації субсидій з 1 січня 2018 року, податкові зобов’язання не сплачувалися у січні-лютому 2018, а також не будуть сплачуватися у березні 2018 року.

Відповідно, держбюджет на 2018 рік недоотримав 5 млрд грн.

Для Мінфіну є принципово важливим, щоб бюджетні кошти – кошти платників податків – використовувались прозоро та ефективно. Саме це і є метою реформування системи розрахунків за житлово-комунальні послуги.

«Кошти субсидій і надалі будуть перераховуватись у грошовій формі та в строки, передбачені законодавством, на рахунки всім суб’єктам на ринку без використання схем для створення штучних перепон чи привілегій одних суб’єктів перед іншим. Ніякого ручного режиму більше не буде. І повернення до клірингу, який себе давно дискредитував, теж не буде», - зазначив Міністр фінансів О.Данилюк.

Мінфін і надалі здійснюватиме моніторинг і контроль проведених розрахунків по субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг і житлових субсидій населенню.

Довідково:

З 1 січня 2018 року в Україні було запроваджено механізм монетизації субсидій на рівні підприємств-надавачів послуг.

Зокрема, було скасовано клірингові розрахунки по субсидіях та встановлено прямі взаєморозрахунки з суб'єктами господарювання, що значно полегшило систему розрахунків для учасників процесу монетизації.

Наразі перерахування субсидій здійснює безпосередньо Держказначейство без будь-яких протоколів за цільовим призначенням та адресно.

При цьому субсидії перераховуються за фактично спожиті енергоносії та надані послуги, що унеможлює ситуації, коли, наприклад, виконавці отримують більший обсяг субсидій, ніж спожили домогосподарства.

Ви можете виділити цікаві вам фрагменти тексту, які будуть доступні по унікальному посиланню в адресній стрічці браузера.

Виділити