Державний бюджет за п’ять місяців зведено з профіцитом

6/5/19

Державний бюджет за п’ять місяців виконано з профіцитом 8,6 млрд грн при затвердженому річному показнику дефіциту у сумі 90,0 млрд грн. При цьому доходи державного бюджету за п’ять місяців 2019 року зросли на 15,4% рік до року — до 426,7 млрд грн. Вони становили 98,6% від розпису.

За оперативними даними Державної казначейської служби доходи загального фонду державного бюджету були виконані на 97,4% від розпису із врахуванням надходження прибутку НБУ у сумі 17,3 млрд грн у травні. Основні фактори недовиконання доходів залишились незмінними:


  • Сальдо доходів від ПДВ з вироблених в Україні товарів було виконано на 78,2% від розпису через збільшення відшкодування ПДВ (зокрема, в травні на 15,5% р/р, а загалом за п’ять місяців відшкодування ПДВ зросло на 28,0% р/р);
  • Міцніший за врахований в бюджеті курс гривні, нижчі за прогнозовані обсяги імпорту (зокрема, газу) та запроваджені пільги зі сплати ПДВ із ввезення сонячних батарей негативно позначились на виконанні розпису надходжень від ПДВ із ввезених в Україну товарів, які становили 88,9% від розпису;
  • Зниження виробництва тютюну та тютюнових виробів у січні-квітні, а також наповнення оптовими компаніями внутрішнього ринку цих товарів за рахунок значних запасів готової продукції на складах, акциз з яких сплачено у попередніх роках, надходження від акцизу становили лише 73,1% від розписку;
  • Нижчі надходження від державних підприємств у формі трансферту частини чистого прибутку (на 14,4% р/р) пов’язано зі запровадженням диференційованого підходу до визначення відповідно частки залежно від профілю підприємства.

Разом з тим, доходи загального фонду державного бюджету за цей період зросли на 11,6% рік до року — до 376,7 млрд грн завдяки кільком обставинам. По-перше, за п’ять місяців НБУ перерахував до державного бюджету 64,9 млрд грн (що на 17,3 млрд більше, ніж передбачено в Законі про Державний бюджет на 2019 рік). По-друге, доходи від ПФДО зросли на 21,9% р/р внаслідок підвищення середньої заробітної плати. Також були вищими за минулорічні доходи від рентних платежів за користування надрами (на 46,0% р/р) через ефект статистичної бази, а збільшення імпорту сприяло вищим надходженням від ПДВ із ввезених в Україну товарів (на 5,4% р/р).

Водночас доходи від податку на прибуток підприємств залишились близькими до минулорічного рівня, проте це обумовлено одноразовим нарахуванням та сплатою податку у 2018 році за рішенням Стокгольмського суду, а також зниженням прибутків окремих металургійних підприємств в першому кварталі, зокрема через зниження світових цін на базові метали (без врахування залізної руди) на 9,4% р/р.

Для поліпшення адміністрування податків та митних зборів Міністерство фінансів ініціювало реформу ДФС. Вже починає роботу Державна податкова служба, яку очолив Сергій Верланов. Однак конкурс на керівника Державної митної служби заблоковано рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва. Треба чітко усвідомлювати, що кожен день затягування реформи – це подарунок тим, хто зловживає на митниці. Тому Кабінет Міністрів подав дві апеляції, але їх розгляду Київським апеляційним адміністративним судом доведеться чекати до 13 червня.

З огляду на важливість вчасного та повного фінансування захищених видатків Міністерство фінансів здійснює постійний моніторинг надходжень до бюджету та оцінку ліквідності на наступні місяці. Це дозволило повністю профінансувати видатки на оборону, соціальний захист, обслуговування боргу та дотації місцевим бюджетам відповідно до розпису на підставі платіжних доручень.

Надходження від приватизації становили за цей період лише 216,8 млн грн (1,3% від планового річного показника).

Державні запозичення за січень-травень 2019 року склали 182,2 млрд гривень. Всього від розміщення ОВДП на фінансування Державного бюджету залучено 155,5 млрд грн, зокрема в гривні – 103,2 млрд грн. При цьому, платежі з погашення державного боргу склали близько 176,2 млрд грн. Видатки з обслуговування державного боргу за цей період склали близько 55,0 млрд грн.

Станом на 3 червня сума коштів на Єдиному казначейському рахунку становила 29,5 млрд грн, а також додатково на валютних рахунках ДКСУ в гривневому еквіваленті 49,7 млрд грн, чого цілком достатньо для обслуговування та виплат державного боргу.

За результатами моніторингу виконання бюджету Міністерство фінансів вживає заходи щодо підвищення ефективності адміністрування податків у 2019 році. Аналіз виконання бюджетних показників, зокрема чутливості доходів до відмінного обмінного курсу, ніж закладено в бюджетних припущеннях, дозволив надати пропозиції до макроекономічного прогнозу Уряду. Так, потенційні наслідки обмінного курсу від закладеного в бюджетних припущеннях було враховано в розрахунку доходів у Бюджетній декларації на 2020-2022 роки, поданій Міністерством фінансів до Кабінету міністрів у травні.

Ви можете виділити цікаві вам фрагменти тексту, які будуть доступні по унікальному посиланню в адресній стрічці браузера.

Виділити